SYV KØRERE – ET TEAM
Alle syv kørere har enten erfaring fra Formel1 og/eller world-class endurance racing. Nogle af dem har endda tidligere været på samme team, mens andre har tætte bånd i deres privatliv eller træner sammen.
Endurance racing er en kompromisløs form for motorsport, hvor det menneskelige element og en urokkelig holdånd er essentiel – ikke kun for at vinde, men også for at nå over målstregen.
I løbet af 2021 vil de seks udpegede kørere og reservekøreren bidrage aktivt til udviklingen af den nye Hypercar og arbejde tæt sammen med Peugeot Sport under hele forløbet op til WEC.
“Et godt forhold mellem alle involverede i projektet er afgørende for, at det skal lykkes, understreger Jean-Marc Finot, direktør for Stellantis Motorsport. “Ud over deres individuelle racerevner var de vigtigste kriterier, vi tog i betragtning, når vi vurderede og talte med kørerne, de bånd, de har med hinanden, deres tankegang og deres evne til at arbejde sammen for at motivere og hjælpe med at tage holdet fremad, fordi den menneskelige faktor spiller så stor rolle i enduranceracing. Vi ønskede også at fastslå, at de så deres engagement med os som en prioritet og ikke kun en linje på deres CV. ”
Som en del af vurderingsprocessen blev der også kigget på kørernes resultater i FIA WEC, ELMS og IMSA-løb. ”Vi kiggede på alle endurance racing championships, der er blevet organiseret i løbet af de sidste fem år,” fortæller Olivier Jansonnie (WEC teknisk direktør Peugeot Sport). ”Vi tog ikke kun individuelle resultater i betragtning. Vi undersøgte også hastigheden, vedholdenheden og pålideligheden hos en lang liste af kørere, fordi vi leder efter et line-up, der passer godt sammen, så vi har det optimale miks af unge stjernefrø og erfarne topkørere med dokumenterede evner til at bidrage til udviklingen, især inden for hybridteknologien.
Ud over deres respektive forpligtelser for 2021 vil de syv PEUGEOT fabrikskørere bidrage til projektets fremskridt på daglig basis med det formål at kunne gennemføre en første test inden årets udgang.
De syv udvalgte kørere:
— Loïc DUVAL_Frankrig (38 år): FIA WEC World Champion og Le Mans vinder / Tidligere Formula Nippon og Formula Campus Champion
— Kevin MAGNUSSEN_Danmark (28 år): 118 Formel starter/ Tidligere Formula Ford Denmark og Formula Renault 3.5 Champion
— Jean-Eric VERGNE_Frankrig (30 år): 58 Formel 1 starter/ To gange Formel E Champion / Tidligere British Formula 3 og Formula Campus Champion
— Paul di RESTA_Skotland (34 år): 59 Formel 1 starter / Le Mans vinder (LMP2) / Tidligere Formula 3 Euro Series og DTM Champion
— Mikkel JENSEN_Danmark (26 år):Tidligere ADAC Formel Masters og ELMS (LMP3) Champion
— Gustavo MENEZES_USA (26 år): FIA WEC World Champion (LMP2) og Le Mans vinder (LMP2)
— James ROSSITER_England (37 år): Reserve- og simulatorkører − Erfaring fra single-seaterracing (Super Formula, etc.) og endurance racing (Super GT, LMP1 , LMP2, etc.) / Formel 1 test- og reservekører
Tæt på de syv Peugeot Total kørere:
LOÏC DUVAL
Hvad motiverede dig til at slutte dig til Peugeot i deres comeback til endurance racing?
Da jeg i 2008 deltog i Le Mans for første gang, blev jeg en stor fan af dette løb og endurance racing generelt. Jeg har været heldig at køre en Peugeot i Le Mans i 2010 og 2011. Da jeg så nyheden om, at Peugeot ville komme tilbage, vidste jeg, at dette var noget, jeg ville være en del af.
Hvor godt kender du dine fremtidige holdkammerater?
Den, jeg har lært bedst at kende, er Jean-Eric. Jeg husker, da han stadig var iF1 og boede i Schweiz, at vi tilbragte meget tid sammen. Vi trænede sammen om vinteren i Chamonix. Når han kører i formel E, råber mine børn hans navn, når de ser ham på tv.
Hvad repræsenterer endurance racing og Le Mans for dig?
Det repræsenterer alt for mig. Jeg har altid været en stor fan af teamsport. I single seater racing har du aldrig denne følelse af at dele med din holdkammerat. I endurance racing kan jeg sætte hak i alle de kasser, som betyder noget for mig i motorsport: Atmosfæren, passionen, holdånden. Le Mans er et kæmpe løb, det er et ikonisk og vanskeligt løb.
Hvis jeg siger 24 timers Le Mans, siger du?
Gralen! I motorsport er der få løb, som alle kender: Monaco F1, Indy 500, men Le Mans er det bedste af de bedste. Måske er det, fordi jeg er fransk. Men udfordringen for kørerne og for bilerne er at være i stand til at nå de høje hastigheder med en sådan konsistens – det er fantastisk! Og kørsel dag og nat er også noget ekstraordinært.
Hvilket øjeblik i Peugeots motorsports-historie har gjort størst indtryk på dig?
Jeg kan huske, at jeg var i Le Mans med 908 i 2010. To timer inden løbets afslutning havde vi en teknisk fejl, mens vi var på vej til en placering på podiet. Det knuste virkelig mit hjerte og var svært at sluge. På den anden side startede det alt for mig, vi har unfinished business i Le Mans, og det er tid til at vinde løbet sammen.
Hvilken racing Peugeot-model drømmer du om at køre?
905 er en fed bil, og jeg vil meget gerne køre den til Le Mans. Jeg er en stor fan af historisk racing.
Hvad er dit yndlingsmåltid?
Mit yndlingsmåltid er kalvefrikassé, men kun tilberedt af min mor!
Hvad er det bedste måltid før et løb?
En tallerken med tomat og mozzarella med en smule pasta og laks efterfulgt af en frugtsalat. Dog ikke for stor en portion …
Hvad er din bedste kvalitet?
Jeg stiller altid spørgsmålstegn ved mig selv. Konstruktiv kritik, når jeg gør noget, analyserer jeg, hvordan jeg kan gøre det bedre.
KEVIN MAGNUSSEN
Hvad motiverede dig til at slutte dig til Peugeot i deres comeback til endurance racing? ?
Jeg synes ikke, det er svært at være motiveret, Peugeot har gode resultater i Le Mans. Min ambition er at få succes og vinde det. Det var ikke en vanskelig beslutning at slutte sig til Peugeot i betragtning af deres succes i fortiden, ikke kun i Le Mans, men også inden for motorsport generelt.
Hvor godt kender du dine fremtidige holdkammerater?
Jeg har aldrig arbejdet med nogen af dem endnu. Selvfølgelig kender jeg dem alle og var virkelig glad for at se den opstilling, vi har for holdet, de er alle utroligt talentfulde, og jeg er sikker på, at vi vil gøre et meget godt stykke arbejde sammen. Jeg kørte med Jean-Eric i Formel 1, men jeg kendte ham ikke godt indtil nu. Jeg ser frem til at lære dem bedre at kende.
Hvad repræsenterer endurance racing og Le Mans for dig?
Min far har kørt i Le Mans i mere end 20 år. Jeg har altid fulgt løbet og har været på stedet selv et par gange. Det har været en drøm for mig at køre det en dag. Jeg kunne ikke forestille mig en bedre måde at gøre det på end med Peugeot.
Hvis jeg siger 24 timers Le Mans, siger du?
Jeg vil vinde Le Mans, det er mit mål og min ambition.
Hvilket øjeblik i Peugeots motorsports-historie har gjort størst indtryk på dig?
Det er svært at vælge blandt de 24-timers Le Mans sejre, som Peugeot har. Jeg tror, at hver enkelt af dem repræsenterer Peugeots succes og holdets kapacitet. Jeg håber at føje en til listen over sejre.
Hvilken racing Peugeot-model drømmer du om at køre?
905! Jeg ville elske at være bag rattet i en sådan cool bil og føle vibrationerne og lyden under mig.
Hvad er dit yndlingsmåltid?
Jeg kan virkelig godt lide indisk mad, som kylling tikka masala
Hvad er det bedste måltid før et løb?
Bestemt ikke kylling tikka masala! Jeg har normalt forskellige favoritter: Kylling eller laks eller anden fisk, grøntsager og noget pasta eller kartofler for at få de bedste kalorier til god energi.
Hvad er din bedste kvalitet?
Jeg kan ikke så godt lide at tale om mine kvaliteter, jeg foretrækker at være ydmyg og vise, hvad jeg er lavet af på banen i stedet for at tale om det.
JEAN-ERIC VERGNE
Hvad motiverede dig til at slutte dig til Peugeot i deres comeback til endurance racing?
Peugeots historie og deres sejre i Le Mans – og Peugeots ambition. Holdet vil støtte hinanden, og jeg er sikker på, at det bliver en meget god bil, hvilket er det vigtigste, når du konkurrerer om at vinde Le Mans. Sammen med Peugeot tror jeg, det vil ske. Også det faktum, at jeg er fransk. Jeg tror, at det kunne være et mindeværdigt kapitel i historien at have Peugeot, en fransk bilproducent, der kommer til Le Mans, og mig som en fransk chauffør. Jeg tror, det kunne være ret magisk.
Hvor godt kender du dine fremtidige holdkammerater?
Der er få af dem, som jeg allerede kender ret godt. Naturligvis Loic, en langvarig ven. Mikkel var min holdkammerat sidste år i endurance, hvor vi havde nogle gode øjeblikke sammen. Jeg kender også Kevin fra F1, vi mødtes for et stykke tid siden. Paul Di Resta kender jeg også fra F1. Under løbet i Monza i 2014 lod jeg ham ikke komme forbi, og han kom til mig efter løbet. Han var ikke særlig tilfreds med mig. Første gang jeg mødte Gustavo, gik vi på shopping sammen i Tokyo! Vi har fælles venner.
Hvad repræsenterer endurance racing og Le Mans for dig?
Le Mans er noget, som jeg altid har drømt om. Første gang jeg kørte single seater var i Le Mans i Formula Campus. Jeg husker, at jeg følte mig så lille. Senere da jeg så mit første løb der, mens jeg var i Filière-akademiet, kan jeg huske, at jeg sagde til mig selv: “Jeg vil vinde det løb en dag”. Det repræsenterer også de utrolige øjeblikke, som du deler med dit team. Normalt kæmper du mod dine holdkammerater og de andre kørere. I endurance racing bringer det kørerne tættere sammen gennem hele sæsonen eller i løbet af din karriere… hvem ved, hvor vi er om 10 år! Men vi kommer til at dele et kæmpe eventyr, og den oplevelse binder mennesker sammen for evigt.
Hvis jeg siger 24 timers Le Mans, siger du?
Jeg vil vinde Le Mans, mange gange!
Hvilket øjeblik i Peugeots motorsports-historie har gjort størst indtryk på dig?
Da Peugeot vandt Le Mans.
Hvilken racing Peugeot-model drømmer du om at køre?
Jeg glæder mig til at køre vores Hypercar.
Hvad er dit yndlingsmåltid?
Fondue Savoyarde, selvom jeg kun spiser det en gang om året!
Hvad er det bedste måltid før et løb?
Pasta!
Hvad er din bedste kvalitet?
Jeg giver aldrig op – jeg er en hård negl.
PAUL DI RESTA
Hvad motiverede dig til at slutte dig til Peugeot i deres comeback til endurance racing?
Absolut Peugeots historie fra, da de sidst deltog i Le Mans og deres professionalisme. At være involveret i udviklingen og komme ind i teamet på et så tidligt tidspunkt, begejstrer mig virkelig. Jeg blev ”smittet” med endurance racing i løbet af de sidste tre år, da kørte LMP2.
Hvor godt kender du dine fremtidige holdkammerater?
Jeg har endnu ikke været meget sammen med mine holdkammerater. Jeg har kørt mod et par af dem, hovedsagelig JEV i F1. Vi var åbenlyst konkurrenter på det tidspunkt! Det tætteste forhold jeg havde, var med Mikkel. Vi mødtes, da han var en del af et tysk juniorhold, og han var på træningslejr med mit DTM-hold..
Hvad repræsenterer endurance racing og Le Mans for dig?
Samarbejde! Det får absolut folk til at yde det maksimale. Når du ser løbet, varer det 24 timer, men det, du ikke ser, er de mange ugers arbejde, der ligger forud. Alle arbejder op til denne udfordring i måneder, endda år. Jeg tror, at kørerne har det lette job ift. hele projektet.
Hvis jeg siger 24 timers Le Mans, siger du?
“Det bedste løb i verden!” Efter at have vundet det sidste år i LMP2 klassen og fuldt ud oplevet følelserne ved det. Jeg kan ikke vente med at se folkemængderne og dele oplevelsen med alle.
Hvilket øjeblik i Peugeots motorsports-historie har gjort størst indtryk på dig?
Da jeg så Peugeots sidste deltagelse i Le Mans. Det var, da jeg begyndte min single-seater karriere. Jeg er også meget god ven med Alex Wurz, der var en del af det hold. Han har fortalt mig, hvor fantastisk et hold det var, og bilerne var ikoniske.
Hvilken racing Peugeot-model drømmer du om at køre?
Absolut 908. Da jeg så den på demonstrationsrunden i Le Mans sidste år, tænkte jeg, at jeg ville blive så glad for at få hænderne bag rattet.
Hvad er dit yndlingsmåltid?
Pizza. Det må være mine italienske gener.
Hvad er det bedste måltid før et løb?
Kylling og pasta, let tomatsauce, noget parmesanost og lidt krydret peber. Ernæring er nøglen til Le Mans.
Hvad er din bedste kvalitet?
Min bedste kvalitet er, at man kan stole på mig. Jeg har altid lært af min far: “Dit ord, din forpligtelse. Hvis du giver hånd til nogen, uanset om det er rigtigt eller forkert, står du ved det. ” Det er et livsråd, som jeg har fulgt.
MIKKEL JENSEN
Hvad motiverede dig til at slutte dig til Peugeot i deres comeback til endurance racing?
Hypercar-planen er meget interessant og spændende. Der er flere producenter involveret. Peugeot har en stor historie og har allerede vundet Le Mans. Jeg er meget glad for at være en del af dette program, og jeg kan ikke vente med at komme i gang.
Hvor godt kender du dine fremtidige holdkammerater?
Da Jean-Eric og jeg var holdkammerater, var der ikke noget pres, og det var altid en god tid. Han kommer altid med vittigheder. Det var en god oplevelse for mit første Le Mans-race. Jeg mødte Paul på en fitnesslejr. Han var i DTM og jeg selv i F3 som junior. Træneren bad os om at lave push-ups, sit-ups. Vi var nødt til at lave 2000 repetitioner i alt. Det tog os 2 timer! Paul og jeg pressede hinanden for at holde vores motivation oppe. Det var sandsynligvis en af de hårdeste ting, jeg har prøvet i mit liv. Så jeg ved, at Paul er en motiverende holdkammerat!
Hvad repræsenterer endurance racing og Le Mans for dig?
Jeg synes, det er toppen af motorsport. 24-timers løbet i Le Mans er BEGIVENHEDEN. Det er noget, som alle ønsker at kunne sætte på deres præmieliste. Det er ingen hemmelighed, at Tom Kristensen har gjort løbet ekstremt populært i Danmark. Det er det eneste løb, inklusiv Formel 1, der bliver vist på landsdækkende TV udover i nyhederne.
Hvis jeg siger 24 timers Le Mans, siger du?
Jeg siger teamwork, lidenskab og dedikation, fordi det er elementer, der kræves for at vinde.
Hvilket øjeblik i Peugeots motorsports-historie har gjort størst indtryk på dig?
Jeg er kun 26. Men 908-sejren i Le Mans husker jeg tydeligt.
Hvilken racing Peugeot-model drømmer du om at køre?
905 er en fantastisk bil, jeg elsker virkelig klassikere, så det ville være en drøm at køre den. 205 Turbo 16 er også super sej. Jeg elskede rallybiler, da jeg var ung– de er cool og jeg elsker deres lyd. Denne bil er fantastisk med sin lette vægt og lille akselafstand. Jeg tror, at den ville være så sjovt at køre. Det var den bil, jeg valgte, da jeg som yngre kørte racing i eSport.
Hvad er dit yndlingsmåltid?
Jeg kan lide alt: Italiensk, pizza, pasta, sushi, en god bøf. Hvis jeg skal vælge en ret, som jeg virkelig kan lide, ville det være den danske julemenu. I Danmark har vi et måltid, som alle i landet spiser. Vi får and med kartofler eller karamelliserede kartofler, hvilket også er godt og med sovs. Det er ikke det sundeste, og derfor spiser vi det kun en gang om året!
Hvad er det bedste måltid før et løb?
Jeg kan godt lide alle slags salater, tilføjet noget pasta, kylling, fisk eller noget let. Jeg kan ikke lide at spise tungt eller for meget brød eller bøf, før jeg kører.
Hvad er din bedste kvalitet?
Jeg tror, det er, at jeg lærer hurtigt nye ting. Jeg startede med karting, da jeg var 15 år, hvilket var ret sent. Men kun 2 år senere, i en alder af 17, var jeg allerede i F4. I dag kører vi med meget mindre træning, og det er vigtigt at være i stand til at finde et godt tempo uden at have haft meget tid på banen.
GUSTAVO MENEZES
Hvad motiverede dig til at slutte dig til Peugeot i deres comeback til endurance racing?
Jeg har altid beundret Peugeots vilje til at kæmpe for sejr over hele linjen. For at være ærlig begyndte jeg at se endurance racing, da kampen mellem Peugeot vs Audi toppede. Så det øjeblik jeg hørte, at comebacket var en realitet, vidste jeg, at jeg var nødt til at finde en måde at få kontakt med Peugeot, så vi sammen kunne gå efter målet om sejr.
Hvor godt kender du dine fremtidige holdkammerater?
Jeg har kendt JEV i et stykke tid nu – han er en sjov fyr og han er meget beslutsom. Jeg har kørt mod Mikkel i karting. James og jeg har været venner i lang tid, og vi taler næsten dagligt. Loic og jeg har kørt for Rebellion én gang, og han er meget motiveret. Jeg har ikke haft chancen for at lære Paul eller Kevin at kende endnu, men jeg glæder mig til at møde dem!
Hvad repræsenterer endurance racing og Le Mans for dig?
Det repræsenterer det ene ord, jeg lever efter, udholdenhed. Le Mans er mere end et løb, mere end vedholdenhed – det handler om aldrig at give opog holdet bliver en familie. Og efter uges hårdt arbejde, hvis alt går perfekt, og alle forbliver motiverede, så kommer du måske hjem med en sejr!
Hvis jeg siger 24 timers Le Mans, siger du?
Tidløs!
Hvilket øjeblik i Peugeots motorsports-historie har gjort størst indtryk på dig?
Sejren i 2009 var absolut første gang, jeg virkelig så Le Mans, og kampene var historiske.
Hvilken racing Peugeot-model drømmer du om at køre?
908 fra 2009 med v12 twinturbo-motorenville være en drøm at køre med en motor, der larmer på den måde
Hvad er dit yndlingsmåltid?
Der er intet i denne verden som en japansk bøf! Men til daglig er jeg en massiv fan af kylling- og risretter!
Hvad er det bedste måltid før et løb?
Jeg spiser altid kylling med ris og æg, inden jeg sætter mig i bilen.
Hvad er din bedste kvalitet?
Jeg er meget åben, ærlig og elsker at tale med og inspirere andre til at få det bedste ud af sig selv!
JAMES ROSSITER
Hvad motiverede dig til at slutte dig til Peugeot i deres comeback til endurance racing?
Le Mans er enhver kørers drøm, og chancen for at arbejde med et så godt mærke og producent kommer kun én gang. Jeg ser virkelig frem til at bringe al min erfaring til dette projekt for at kæmpe for sejr i Le Mans.
Hvor godt kender du dine fremtidige holdkammerater?
Jeg har nogle gode minder med Loïc fra vores tid som holdkammerater i Formel 3, men jeg har også delt en masse sjove eventyr med Gustavo, da vi har været venner i mange år. JEV er en meget nær ven, og vi bruger meget tid sammen, han får mig altid til at grine, men han ved også, hvornår han skal være seriøs. Når det er sagt, bliver man nødt til at vente og se, hvordan dette nye eventyr viser sig, fordi det bliver en fantastisk historie!
Hvad repræsenterer endurance racing og Le Mans for dig?
24H i Le Mans er den ultimative test af menneske og maskine. Den nødvendige dedikation fra hele holdet for at kæmpe om sejr er uovertruffen. Det repræsenterer den ultimative udfordring i vores sport.
Hvis jeg siger 24 timers Le Mans, siger du?
Lad os komme i gang!
Hvilket øjeblik i Peugeots motorsports-historie har gjort størst indtryk på dig?
Climb Dance … Hvis du ikke har set det, så søg efter det på YouTube og tak mig 5 minutter senere.
Hvilken racing Peugeot-model drømmer du om at køre?
Peugeot 405 T16 fra Climb Dance i 1988.
Hvad er dit yndlingsmåltid?
Japansk pasta (efter at have boet i Japan i så mange år, elsker jeg det virkelig)
Hvad er det bedste måltid før et løb?
Pasta og salat.
Hvad er din bedste kvalitet?
Det siger en gentleman aldrig.